Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

torsdag 3 juli 2014

Terassen och blommkrukorna.


 Varit upp i stan ett par dagar, och var roligt att komma ner igen för att kolla om det hänt nått extra. Idag har jag riktigt satt mej ner och tittat till krukor och korgar som jag ställt runtom alla sittplatserna i trädgården. Fint har det blivit! Förr om året har jag aldrig riktigt brytt mej så mycket om just krukor och ettåriga sommarblommor men det här året har det blivit lite ändringar med den saken. Kanske all tid i det stora växthuset just bland sommarblommor har gjort att jag fått upp ögonen för deras fördelar. De blommar rikligt och länge, bara jag minns vattna och gödsla tillräckligt.



Pelargoner har jag planterat ut redan tidigare i våras. Hade ju sån tur att vi tagit sticklingar med min mamma så de har varit praktiskt taget gratis. Har väl en sju-åtta stycken runtom på backen. Sammplanterat med brokig markhumle som övervintrat nedgrävd i marken. Ser finare ut när det är något som hänger ner för krukkanten. Sen har jag oxå en hel del penseer som min far kom hem med en dag. Gratis fick han dem av en slump, och tacksamt tog jag mot dem. I mitten här på bilden är frösått Palettblad som ju borde vara mycket större redan den här tiden på året men söta är de ju såhär oxå. Satte penningblad med i krukan.
Hostan köpte jag två stycken av redan förra året, tyckte så om de brokiga bladen. Men väl hemma märkte jag att de var väldigt svårplacerade, de lyste för mycket i ögonen var jag än försökte gräva ner dem. Så det fick bli krukväxter av dem. Här tillsammans med en slingerkrasse som jag tänkte skulle få klättra upp med räcket, och peningblad att hänga ner över kanten.


Vidare av krukglädje. Det blåa i första krukan här på bilden vet jag inte vad det är, oxå en sorts blommor min pappa kom hem med en dag och delade ut kristligt mellan min mamma och mej. Sen en Margerit och på bilden under en Fuchia också kallad Bloddroppe. Gåvor från en väninna båda. I krukan längst bort frösått Harsvansgräs. Tog frön från plantan jag fått förra året och fint har det tagit sej.


Sen var det fönsterlådorna som jag målat och satt upp i år. De blir på skuggsidan av huset så måst vara växter anpassade till det. Nu satte jag här Krasse bara för att jag tycker så mycket om bladen och råkade ha flera krukor över av den, också av penseerna som väl egentligen vill ha mera sol. Fönstren blivit tvättade i samma veva och fönsterkarmarna skrapade fria från mossa. Nu kan jag från sängen puffa upp fönstret och sticka näsan direkt ner i grönskan.





1 kommentar:

  1. Vilka gröna fingrar du har!! Ser så fint ut! Och härliga bilder! Ha en riktgt fin helg.
    Kramar

    SvaraRadera