Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

onsdag 30 juli 2014

Pallkragsprojektet.

Mangold
Det här med kryddland och grönsaksrabatt visade sej att inte vara så där riktigt enkelt. Jag fick grunden gjord  i våras, pallkragarna och bäddarna, och köpte på måfå frön och sådde friskt av dem, vissa först i växthuset, andra direktsådd på plats.Visst grodde och växte en del upp men skam att säga, jag var inte riktigt förberedd på hur jag skulle, eller skall använda mina skördar och kryddor. Salladen jo, den går att äta, men nu har den stått där så länge och sett halvvissen ut att jag inte riktigt vet om den är så aptitligt mera.


Pallkrage nummer ett

 Det  här är då första pallkragen. Satt mangold, spenat, körvel och dill. Spenaten och mangolden har jag blandat ner i sallader, så det var ganska enkelt att få använt. Körveln blev jag inte vän med, den lämnar jag nog bort nästa år, fastän kaninen Emma som fått äta av den gillat den. Dillen var oxå god men växte inte riktigt till sej ordentligt. Blev inte många omgångar att plocka, kanske två..

Basilika, gott och någorlunda lyckat. Ska bara minnas till nästa år att inte plantera ut den utan låta den växa till sej i lugn och ro i växthuset. Sen ev en varm plats på terassen i en kruka. Att plantera ut den i "rabatten" var inte vidare lyckat.


Körvel som fått en lustig färg
Pallkrage nummer två, satte två sorters plocksallat, en asiatisk sallatsblandning, koriander och sockerärter. En av sallatsorterna och Sockerärterna tog sej inte alls. Jag gissar att fröna hade hunnit bli för gammla för de var köpta för nått år sedan och jag hade tänkt använda bort dem. Men det blev då inte till nått alltså.

Koriandern och den asiatiska blandningen har jag jag gått och titttat snett på, för jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Känns olustigt att börja äta på nått jag inte vet nånting om. ( och då åt jag ändå nässlor och kirskål i våras )
 
Rensade idag bort lite dåligt, och funderade på att sätta ner blommor istället för resten av året. Jag tror jag gräver ner lite krasse och så får det vara bra med det.

Summering, bättre planering till nästa år. Av sånt jag vet jag kommer att använda. Sallat, sockerärter, mangold, dill, persilja, basilika. Fast jag kan ju gissa hur det går redan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar