Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

onsdag 9 juli 2014

Skuggsidan av stugan..



Det blir till höger direkt när man kommer in genom porten, området mellan porten och stugan. Blev här o pysslade idag för att jag då samtidigt kunnat kasta nöjda blickar på mitt nya fönster. Här är det ett skuggigt (bra idag) och lite fuktigt område med hör o häpna, gott om muld. Här växte förut ett buskage med Fläder och annat sly som jag på mammas inrådan tog ner för sådär tre år sedan. Det gick ganska fort och enkelt och efteråt funderade jag varför jag inte gjort det från första början. Området tog ju i ögonen eftersom jag passerade det varje dag.

Formen blev bestämd av givna förutsättningar. Två stora stenar, tre lite större rönnar, husväggen, stigen till porten och stenmurkant ner till liljekonvaljområdet. För att komma åt att rensa blev  en liten stig snirkligt lagad genom området. Använde vad jag hade till att bygga upp kanter, alltså stenar, och stigen blev också av platta stenar och sand mellan.

Växtvalet har fått bli perener som tål lita skuggigare plats, men som drar nytta av mulden. Och så har jag ju inte kunat låta bli att försöka med  klematisar och en ros.


Buskar och träd. Egentligen är området för litet, men har grävt ner mitt medfarna Prydnadsäppelträd här. Det var pga all denna muld, tänkte att här kanske jag får det att överleva åtminstone. Så finns här en liten Rosbuske av okänd vildsort och en liten Benved inköpt förra året från Mustila och några buxbom som jag försöker klippa till klot. Fyra klematis, "Summer snow" är störst och slingrar sej över porten och stenen och upp i en av rönnarna. Så två storblommiga klematis och en skogslematis. Som marktäckare har jag satt Penningblad och Gulplister.

 Perenner som planterats, Bergenior, Vårkragar, Praktlysing,  och Fänrikshjärtan,  alltihop fått av mamma, växter som i många år också funnits upp hos henne. Så tre brokbladiga Hostor som en vän kom med för ett par år sen. Nu har de här växterna lite börjat ta sej och jag ser att planen jag hade inte höll. Så idag har det alltså ändrats om lite. Nu börjar då alltså perioden då alla växterna borde ha hjul under sej :)
 

Annat, trimmat gräsmattan och kantklippt, plockat ogräs och vattnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar