Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

tisdag 1 juli 2014

Rosor och omkullfallna perenner



Gjorde ett fint försök att arbeta lite vidare där ute, men nu körde regnet och framför allt myggen in mej igen en gång. Men bara jag kan få nått gjort så känns det sedan bra. Trädgårdspysslandet är som terapi, som en vän brukar säga. Man tänker väldigt bra  bland sina plantor.

Vresros 

Gick först en runda och tittade till vad som borde göras. En hel del igen, regnet har slagit omkull mycket så började med att binda och stötta upp buskar och perenner. Speciellt Studentnejlikorna borde jag ju ha förstått att skulle rasa omkull, de gör de varje år.Syrenhortensian och Rosenspireorna har också blivit för buskiga och vida nedtill, vill ha dem luftigare för att undvika mygg o sniglar och lättare komma åt att rensa. Prövade med att  bunta ihop grenarna med hampasnöre. Jag antar att det annars är en fråga om hur man klipper dem för att få dem sådär som jag vill, men har inte ännu kommit på hur det i praktiken ska göras. Men med snören och käppar blev det ju riktigt skapligt till slut ändå.

"Stromboli" för två år sedan.

Funderade ett tag på det här med rosor. Jag har alltid tyckt om rosor. Jag har velat ha många rosor och vill fortfarande. Men har fått inse begränsningarna..det går inte så bra, och jag vet egentligen inte så mycket om rosor. Blir inte sådär fint som i tidningarna.

"The Fairy" för två år sedan.

I början av sommaren fick jag  gräva upp och kasta bort av mina köpta rosor, allihopa, för de hade dött. Till komposten med "The Fairy" "White Cover" och "Stromboli". Hejdå på er. Tre år gammla blev de..

Vresros

Kvar nu finns Vresros,  Nyponros, och en Midsommarros. Allihopa har jag fått som små plantor av grannarna. Robusta och tåliga är de. och fina också som tur. Blommar just nu allihopa och därav mina rosfunderingar. Kanske jag ska försöka med de här enkla rosorna istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar