Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

lördag 19 juli 2014

Gårdagen i trädgården.

Blommande Nejlika "Fire and ice"
Härligt väder att vara ute och småpyssla i, gå runt och ordna och njuta.

Tagit ner av Fläder och Rönnkvistar med grensaxen. Det är underligt hur mycket det kan ändra när man knipsar av några grenar. Men det gäller ju att tänka sej för, går inte att få dem tillbaks när de väl är av.

Klematis

Fått alla klätterväxter i jorden. Humlen blev satt i en stor kuka bredvid vedstapeln och uteplatsen, tänkte att den får slingra sej runt där. Lysa upp med lite grönt.Vissnar ändå ner på hösten och tar ny start nästa år så stör inte att veden används under vintern. Klematisen blev nedgrävd på gammla komposten, ska bygga åt den nån slags ställning sen när den börjar ta sej, tänkte att den ska få slingra sej över den övre terassen.

 En av de tre Skogsklematisarna som såg halvvissen ut grävde jag upp och förde för bättre växtplats till min mor. Får se hur det blir med den, där den stod var inte en bra plats och den skulle blivit ivägen för den nya klätterhortensian. Har ju ändå två av dem kvar så blev inte utan. Kaprifolsticklingarna från mormors skänkte jag också till henne, hon behövde till sin nya terass.

Kaprifol

 Den köpta tvåfärgade Kaprifolen grävde jag ner bredvid en större sten, tänkte att den ska slingra sej där över. Men kom just ihåg det där med solen, jag har grävt ner kaprifolen på fel sida stenen inser jag nu, den kommer att växa mot solen såklart, alltså i fel riktning...hmm.

Torrt har det varit, speciellt Katsuran, det lilla fina trädet jag köpte förra året är illa utsatt. Har fått slänga vatten åt den titt som tätt när bladen börjar sloka. Men den står inte på nån vidare bra plats heller. Borde ta en funderare på de träd och buskar jag har nu när de ännu är småa och går att flytta.

"Million bell" med Svartöga klättrande bakom.

Krukorna med sommarblommor får jag också minnas vattna lite hela tiden, torkar fort speciellt de små krukorna. Går runt och plockar bort överblommat på dem titt som tätt, gillar att plocka. Speciellt favoriten Million Bell är plockvänlig. Man behöver inte ta bort överblommat, men jag tycker det blir finare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar