Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

fredag 10 oktober 2014

Örter



En ny sak som kom till på min intresselista det här året var att odla och plocka nyttoväxter och inte bara fina blommor. ( Nog för att man kommer långt med blommor oxå ). Örter var ett led i det intresset. Himmla praktiskt att allt jag kunnat önska i den vägen finns nästan utanför trappan.

 En av de första saker jag prövade på i våras var att sätta Kirskål i smoothies. Blev riktigt bra! Sen prövade jag på att  lägga i  nässlor och maskrosblad och det blev oxå bra. I sallad var Kirskålen riktigt god, men det var inte maskrosbladen (beska). Nästa projekt var nässelsoppa och det blev gott det oxå. Lite pyssligt med att först koka upp och så men inget oöverkommligt svårt. I soppan tillsatte jag smältost.

Nästa experiment var att sammla in kamomillblommor och blad och göra ett avkok i vatten på dem. Att användas som ansiktsvatten eller liknande. Hade läst att det var bra för huden och lindrar klåda och acne vilket jag led ganska mycket av för tillfället, pga medecinerna jag tog. Sparade avkoket i kylskåpet i ungefär en vecka i gången och baddade huden ett par gr per dag. Gjorde nog bra, och åtminstone lindrade det klådan på armar och ben. Tyckte dessutom att jag kände att det var muskelavslappnande.



Så lästa jag om mirakelmedlet torkade nässlor i pulverform. Sagt och gjort, ut och plocka, men tyvärr var det långt in i juli så de stacks och var inte så där nya som de egentligen ska vara när man plockar dem. Bredde ut dem i bastun på en duk att torka och så efter nån vecka malde jag dem till pulver i matberedaren och fyllde en glasburk, som jag stoppade in i en stor brun papperspåse. Om jag vågar använda pulvret återstår att se. Jag är lite misstänksam mot stickigheten. Men kanske i te eventuellt.




Sen slog intresset att torka saker och göra avkok till på allvar. Har prövat grodblad, ringblomma och salvia i avkok, men har nästan tyckt bäst om kamomillen. Att torka har jag prövat kamomill, salvia, ringblommor, mynta, meiram, timjan, citronmeliss gurkört och daggkåpa bland annat. Inte malt ner blad eller blommor utan bara torkat och satt i glasburkar med lock och så etiketterat och in i den mörka papperspåsen. Ska bli intressant att använda egna kryddor i matlagningen i vinter. Oxå avkok och te och att smula ner i badvattnet har jag tänkt mej pröva på. Så ja, kom till mej på te om ni vågar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar