Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

onsdag 15 oktober 2014

Kryddrabatten och bärplock, så blev det



Det här med ätbart och kryddor var nytt för mej den här sommaren, men nog något jag kommer att fortsätta odla och lära mej mera om i framtiden. Bilden här ovanför är tagen för sådär en vecka sedan, så fastän det är oktober har jag kunnat fortsätta plocka in och torka av det som växer där. Tagetesen som blommar gult och grant har jag satt här mest som prydnad. Ringblommorna i mitten däremot har jag flitigt tagit till vara och torkat och gjort olja av.




 Här en bild på den goda syran, som smakar harsyra faktist. Kom sent igång att växa men har nu fått många fina och friska blad som jag plockar in och blandar med i sallader.




Här Månadsmultron, det nyaste tillskottet i kryddrabatten. Uppdrivna från frö i våras och utplanterade för sådär ett par tre veckor sedan. Blommat och ger bär gör de redan, fastän jag inte tror bären hinner mogna mera. Ser fram emot nästa år, att ha att blanda både vilda och odlade smultron och göra goda smoothies.




 Mynta. Har två olika plantor som ger rikligt med blad att plocka av. En favorit helt klart. De borde klara vintern och sprida sej lätt, för lätt säger många. Hoppas så, tycker jag, så att jag har stor skörd nästa år.




 Här den nya Aroniabusken med fin höstfärg och mörka friska bär. Inte så stor skörd det här året ännu, men mera än jag förväntade mej, eftersom jag var beredd på inga bär alls. Har funderingar på att sätta många sticklingar av aronian så att jag i framtiden har att plocka av.



Här är jag inte hundra på vad detta var för planta men gissar på citronsalvia eller nått sådant. Otroligt goddoftande och mycket god att tex. sätta blad av i dricksvattnet och låta dra. Vattnet blir friskt och aningen sött och lättdrucket.



 Bärplockning är något jag oxå hållit på med den senaste tiden. Lustigt nog för hade inte trott jag var en bärplockare precis. Men kanske jag borde ha sett det komma. Men trädgårdsintresse kommer väl många gånger en känsla för naturen och ovilja att se saker gå till spillo. Åtmintone sånt som man har rakt framför näsan.
 Plockade lite blåbär i sommras ( Par liter bara ), men mest åt jag direkt från buskarna som jag har sån tur att de växer av på två sidor om trädgården. Smultronen blev oxå direkt uppätna, men hallonskörden var obefintlig. Tur då för grannen, där fick jag äta litervis med körsbär direkt från träden i flere veckor. Svarta vinbär plockade jag sådär en fem liter, och så en liter lingon och ett par tre liter rönnbär. Idag blev det plockat Aroniabär, det oxå från en grannes buskar. Allt som allt sex liter. Tror att bär är bra att äta och funderat att plocka så vi har till hela vintern och nästa vår. Fryser bara in dem och använder sedan som de är.
Vitaminkick till att bekämpa vinterflunssorna med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar