Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 15 mars 2015

Halva Mars sysslor

Gran/ Björk rabatten, ännu inte vårrensad.

Varit ett veckoslut med trädgårdsysslor för mej igen. Fortsatt med att kratta och plocka bort barr, fin sol ute men kall vind. Löven krattar jag i små högar som jag sen stoppar under buskar eller täcker med muld i rabatten. Fint att allt växt till sej till sån höjd att det inte gör så mycket fastän jag inte e så noga med  städningen. Har ju läst att det är bättre att lämna kvar liggande så det blir till marktäckning. förrut bar jag bort allt till komposten. Kvar att städa upp har jag området med nyplanterad vintergröna, plocka barr, och så ska området vid övre terassen krattas, och områdert med bärbuskar och odlingslådorna förstås.

Idag har jag också strött ut träaska och gräsmattegödning över diverse områden. Gräsmattorna, rabatterna och buskarna ska nog få så mycket hjälp jag bara kan ge dem, på den här näringsfattiga jorden har de det nog tufft annars. Hittade annars Blåsippeknoppar !!! Först fram är den i år igen alltså.

Sen har jag tagit fram sekatören och klippte ner en Rosenspirea som var fult beskärd från förut ( Jag har självt lekt frisör), och halva Syrenhortensian. Den senare hade bara velat växa utmed marken, så klippta bort och lämnade bara en gren som gick rakt uppåt. Nu hoppas jag att jag inte gjort något riktigt dumt, att busken  inte klarar så hård beskärning.  Av kvistarna som blev över satte jag krukor med sticklingar. Med tur får vi mera nya fina hortensior. Har ju förstås glömt att läsa på före hur man egentligen ska göra för att ha störst chans att lyckas. Men jag tänker att bara man håller sej positiv så lyckas tillomed mycket som inte annars borde lyckas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar