Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

fredag 27 mars 2015

Frösådderna nr2

Dåligt väder, regnar och är blåsigt. Gick en runda men kom snabbt in igen.Så kunde jag inte låta bli utan satte lite frön till. Tänkte att nu har det blivit plats på arbetsbordet när grodda plantor flyttat ut till datarummets svalka och ljuslampa. Att det sedan där kommer att bli trångt tycks jag inte kunna ta hänsyn till just nu. Såg att det av vissa växter inte grott så bra  som jag velat så planterade lite till av Lavendel, Stäppsalvia, Hundkäx Rankspenat Stockros och Mitsuban. Av den sista har det inte kommit upp alls.



Så jo, det finns en hög med krukor där inget händer. Står och suckar och kikar ner i dem. När det är perenner så kan man få vänta och ok, på en av fröpåsarna stod det att det kan ta upp till två ÅR för grodd. Herregud, jag har ju hunnit glömma hela alltihopa före det.



Här  bilder på krukorna där det däremot har hänt en hel del. Roligt att gå och sticka ner näsan och följa med hur allt utvecklas.Varje sort har sitt eget växtsätt.



 Silversalvia, ser ullig och gullig ut redan nu. Bladen ska, som namnet säger bli silverfärgade.



 Här i den här krukan med gräs har jag tydligen satt dubbla frön för mitt i krukan kommer det upp en tagetes.



 Lupiner på väg upp. En har plockat med sej frökapseln med upp. Det är annars lustiga frön, riktigt lysande mintgröna små kulor.



 Stockrosor, nyss vattnade. Har fått stora blad ganska snabbt.



 Stora är deremot inte de här små skotten av Gyckelblomster. Behövs nästan förstorningsglas att se dem, så här kom makron på kameran till andvändning.



En till Lupin, här ser man redan det typiska formen som bladen får. Fina !



Så var det då Luktärterna. På bilden ovan en som nyss grott upp ur sin kruka, en wcpappersrulle. Sen har jag också planterat om en krukros som nästan torkat ut i sin lilla kruka till en större kruka med mer muld. På bilden under syns den, och också en av de nedklippta pelargonerna. Rosen har jag tänkt plantera ut bara det blir varmare.


Nu hoppas jag då att jag kan vänta med mera sådder tills växthuset tas i bruk. Får se. Snart ska de grodda plantorna börjas planteras om en och en så i väntan på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar