Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 17 augusti 2014

Pyssel


Under "torrperioden" har det inte funnits så mycket att syssla med i trädgården så har fått pyssla med annat, vilket har varit riktigt roligt det också. Har under året samlat  inspiration på projekt som jag inte har haft tid att pröva så nu har jag då satt mej ner och varit kreativ.Fågelboet på bilden överom kan jag ändå inte ta åt mej äran av, det har fåglarna själva byggt ihop. Jag hittade det på vägen liggande övergivet så tog hem det och kilade fast det i en rönn. Tyvär vill ekorrarna  riva ner det titt som tätt.




De här fågelboen har däremotjag själv gjort, med hjälp av en apelsin, metallfolie, gräs och limpistol. Som dekoration lavendelkvistar och fågeldun som blivit kvar sen påskpyssel häromåret. Det var länge sen jag använde limpistol och den var riktigt praktisk, speciellt för mej som tycker allt ska gå jättefort. Boen tog nog ändå en god stund att göra och fick  improvisera lite att få gräset där jag ville.



Här en bild på stenmåleri. Det var en eftermiddag som jag hade med mej min fyraåriga systerdotter och ville hitta på nått hon också kunde göra. Så vi satte oss ner på terassen och började måla. Resultatet blev med lite spetsband tillräckligt fint för att sättas i en skål och spara på terassen tills nästa gång målanlusten infinner sej. Har också funderingar på att använda decopageteknik och klistra fast bilder på stenarna



På en Norgeresa blev det köpt ett litet troll som har fått stå under en stubbe i trädgården. Fick iden att göra en campingplats åt honom, bara som en rolig detalj. Lagade ett tält med sovplats, en brasa och bänk och en liten vedhög. Det är smått roligt med alla dessa " Fairy gardens" som de också kallas, jag tror nog det kommer att bli flere lite runtom här och där.



Stora bokstäver av styrox var det här. Min pappa sade en dag att det fanns extra styroxbitar minst ett par säckar, ifall jag behövde. Jo, tack! Tog kniven i handen och började skära ut bokstäverna på fri hand. Sen sprejmålade jag dem med kopparfärg.Lätt som en plätt. Det visade sej bara att sprejfärgen inte var den bästa på styrox, så fick måla på nytt med akrylfärg.



Ståltrådsprojekt, syns lite dåligt på bilden med det är tre fåglar som sitter på en fin drivvedsbit. Ska skaffa lite grövre och mörkare tråd till nästa trådprojekt. De var roliga att göra..



..och så ett ännu halvfärdigt projekt." Fågelburar" av styrox, paff och grillstickor. Ska ännu se hur jag ska dekorera dem men det lutar åt att jag kommer att använde origami-blommor som min syster vikt ihop.



..och så mina sten spöken, jag är en stensamlare av stora mått så samlat tips på massor med roligt man kan göra av stenar. De här var så söta att jag gjort flere stycken redan som jag delat ut till familj och bekanta. Här gjorde jag bara misstaget och måla ögonen på dem med oljefärg och den började rinna så att spökena fick helt svarta ansikten..



1 kommentar:

  1. Duktiga du!
    Så mycket fint du har pysslat ♡♡
    Kram, Sophia

    SvaraRadera