Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

onsdag 4 juni 2014

Gräsklippning och ogräsrensning


Varit en fin dag igen, soligt och varmt  och mera fint väder på kommande är lovat framöver. Varit energifull, och har haft hela dagen ledig att vara i trädgården och röja upp. Behövdes nog minsann, allting tycks ha exploderat i tillväxt och grönska. Det var inte länge sen jag tog gräset med trimmern men fick göra det på nytt idag, så mycket hade det nog växt till sej.

 Gräset runt rabattkanterna klippte jag med en kantsax designad för ändamålet men det resulterade bara i blåsor på händerna. Kanske en ide att fundera ut hur försöka hålla kanterna snygga längre, att det inte på en halv vecka ser ut som att det behövs klippas ner på nytt. Vilket kommer att vara fallet nu vet jag.


Sedan gick jag lös på stigarna och alla områden med stenplattor och marktäckning. Hann bli klar till kvällen och oj vad det känns bra. En annan sak var ju att jag hade tänkt mej att rensa rabatterna för andra gången det här året idag, det var ju det jag skulle, men tänker att det kommer ju fler dagar. Det  blir inte alltid som man tänkt men oftast blir det nog bra ändå.
.

Annat under veckan som varirt. Omförflyttningar av växterna i rabatterna har börjat så smått. Min mamma skämtade en gång med mej och sa att jag borde ha hjul under mina växter, så ofta "möblerar jag om bland dem. Har försökt skärpa mej och låta saker växa i lugn och ro men ibland bara går det inte att låta bli att flytta om lite. En klunga med rölleka buntades ihop med andra liknande växter. Randgräset delats på och satts ner oxå på ny plats, samma ängsnejlikorna. Dessutom kommit till lite nya rötter av löjtnantshjärta och rosenmalva som jag tiggt till mej av min mor. Har av dessa sorter redan men planterat dem lite torrt och muldfattigt så åtminstone löjtnantshjärtat ser ut att ha försvunnit. Ska göra om och bättre och nu ska de få fint med muld.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar