Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

lördag 28 juni 2014

Blommar just nu.


Rabatten framför trappan
Vilken fin dag det var idag igen! Så här har solen inte värmt på länge. Har passat på att gå runt och titta till vad som blommar runtom i trädgården, och jämföra lite med förra  året. Jag har kanske inte sagt att jag har mani på listor men det är så roligt att skriva dem att jag bara inte kan låta bli. Positivt oxå att följa med hur det utvecklas och tar sej, trädgårderandet. Slutet av juni är här och många säger att blommande arter minskar efter midsommar men det har  åtminstone inte jag ännu märkt av.

Pionen, fått från mormor

Blommar just nu  gör Silverarvet, Revsugan, Fänrikshjärtat, Spetsmössa, Klematis, Pion, Iris, Kungsljus, Rododendron, Akleja och Bergklint. Av vilda blommor, Prästkragar, Rödblära, vild Tusensköna, och Trädgårdsnattviol. Gett upp sen senaste veckan har Kaprifolen och Vallmon.

Revsuga och en självsådd pense.

Det låter som mycket. Men när man är i startgroparna med en trädgård måste man ha tålamod tydligen. Vallmon blommade bara med en enda blomma i år. Samma det vita kungsljuset. En enda Akleja var oxå allt jag hittade, och klematisen har en blomma, samma rododendron. Så inte mycket att plocka buketter på. Men desstu värdefullare känns den där ena blomman då oxå.

Vallmon


Förra året hade jag  gul Daglilja och Blomsterlupin som blommade men så inte i år. Kanske de har tagit paus. Till min lycka har jag ändå hittat små självsådda lupiner ( 2 st ) och så tog jag frön förra hösten så nog ska det ordna sej ännu, åtminstone vad lupinen angår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar