Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

tisdag 24 februari 2015

Snösmältning och lite vintergrönt.

Det blev en stund i trädgården igår. Immigt och blött i luften men bara bra, så smälter det undan snabbare, isen och snön som är kvar. Konstigt nog kändes det inte kallt.



 Just nu längtar jag efter allt som är grönt, allt grönt som skymtar fram mellan isfläckarna i rabatterna. Tacka vet jag mossan, vintergrönan, bergeniorna, mossfloxen och taklökarna.




 Hade med mej ut en termos med kaffe och satte mej på trappan på terassen en stund och tittade runt. Har en gammal dörrmatta som jag lämnat ut som är varm att sitta på, terassen ännu blöt och hal men ingen snö på den mera åtminstone. Funderade att jag nog blivit  duktigare på att välja växter som har prydnadsvärde redan tidigt på våren.Tur, för det är min favorittid.




 Så gick jag runt lite med kameran. Fanns en hel del smått att bli glad över, som på bilden här nedanom, en vintergrön Buxbom och Krokuslökar på väg upp.




 Sen kunde jag ju inte låta bli att börja klippa ner lite visset, och ta undan lite av grantäckningen. Jag vet, alldeles för tidigt men men.




 Närbild på runda rabatten. Tänkte för mej själv att det ska nog vara till att vara fast  när det till och med är roligt att gå med näsan nära marken och noga granska varenda centimeter efter intressanta saker som eventuellt visar sej vara på väg upp.




 Kaprifolen, som växer bredvid terassen har redan några veckor haft små gröna blad. Var bra att jag planterade den nära där jag helst sitter just den här tiden.




Så har jag ju också de små arrangemangen av kvistar och stenar som kan lämnas kvar ute under vinntern, till glädje så här på våren, när andra prydnader ännu är kvar inne i bodan.




 Här en bild på Lammöronen, en av mina absoluta favoriter, några av bladen smält fram och de ser söta ut redan fastän blöta och tilltufsade.




 Annat vintergrönt, Blåsvingel, ett gräs jag sådde från frön förra året. Köpte en gång en färdig planta men den klarade inte vintern. Glad att den här gjort det.




En sista bild, granrabatten, här med vintertäckning ännu kvar. Har tydligen också glömt ut en lykta. Här syns vintergrön Timjan, Penningblad och självsådda Digitalisar. De silverfärgade rosetterna är Purpurklättar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar