Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

fredag 28 februari 2014

Fröpåsar

Det bästa med tidiga vintern är frökatalogerna som dimper ner i postlådan. De blir nästan sönderbläddrade, och jag märkar ut och väljer och väljer om. Har förr om åren kunnat hålla mej någorlunda från att beställa hem , men i år så slog jag på stort. Jag tror det har att göra med att jag blev sjuk .Plantera frön vet jag att jag orkar i alla fall, om inte annat. Sen är det nog en viss tillfredställelse att bara sitta och sortera om i sina högar med fröpåsar. Det hör oxå till februari, mars, månaderna. Vilka arter ska man sätta detta år och när, ute eller inne? Det är som sagt roligt när katalogerna kommer men rena julaftonen när man öppnar paketet med fröpåsar, alla möjligheter de rymmer, alla drömmar.



Jag har skrattat för mej själv när jag tänker tillbaka på mitt första experiment med frön, jag hade handlat en påse blandade ängsfröblommor och spred ut dem i en torr rabatt och på gräsmattan. Inte en blomma..


För så där en fyra år sen var jag bättre förberedd, rosa lupiner, malva, blåklint, rosa violer, och luktärter. Det var vad som blev starten. Först då malva och blåklint det ena året, trots det klena första försöket med direktsådd gjorde jag på på samma sätt. Men jag hade lite tur eller så regnade det passligt, för det kom faktist upp några ynkliga små blommor av båda sorterna. För mej var det redan mycket. Jag komer inte att glömma känslan..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar