Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 10 januari 2016

Mammas trädgård i december




Tog också under juldagen bilder på min mammas trädgård. Här är bilden tagen från trappan och terassen.


En japansk lykta. Den enda. Tycks vara svårodlade här hemma hos oss.



 Mamma tänder utelyktan vid porten.



 Fint är det fastän det är mitt i vintern. Brunt svart och lite grönt i olika nyanser. Här och där lite silverfärgade blad.


 Finaste lyktan står omgiven av grankvistar på platsen där det på sommaren växer en vit Pion. Några av smultronbladen har effektfullt fått fin färg.


 En Ringblomma som blivit frösådd i våras kämpar ännu på och lyser upp.


 Gräsmattan har vissnat ner men mossan är precis lika fin den. Silverfärgade bladrosetter av Purpurklätt.



Och så de fina fröställningarna! Det här tror jag att är en Rudbeckia.


 Taklökarna är ju oxå vintergröna och här täcker de fint in en sten så det blir som ett litet halvklot. Fick bara plocka bort lite av barren innan jag tog fotot. På bilden nedanför syns en del av branten och parkeringen i bakgrunden. Så också en bild på mammas julrosor! Dem håller vi noga koll på den här tiden på året.. Den här dagen var det fin sol, en riktigt fin juldag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar